Mariƫndaallaan 1 4033DL Lienden 0344 606395 06 30160531 info@heisahop.nl
Een dagdeel op de peuterspeelgroep bestaat uit een aantal vaste onderdelen, waaraan kinderen structuur ontlenen. Vaste onderdelen zijn vrij spelen, een creatieve activiteit, in de kring met aandacht voor zingen en een verhaaltje, opruimen, fruit eten en drinken. Daarnaast zijn er een aantal wisselende activiteiten zoals buitenspelen, gymen, een spelletje doen, muziek maken of een gezamelijke activiteit aan tafel.
Een peuter moet nog leren in groepsverband te spelen en ontdekken wat hij met speelgoed kan doen. Hij leert dit niet alleen door stimulering van de leidsters, maar ook doordat hij andere kinderen ziet spelen. Kinderen leren om rekening te houden met anderen, zich te houden aan regels, op hun beurt te wachten, te delen, samen te spelen en nog veel meer sociale vaardigheden. De leidsters zijn erop gericht om deze sociale ontwikkeling te stimuleren. Hun rol hierbij is altijd helpend. Zij creƫren situaties om de sociale competenties te oefenen en helpen bij het oplossen van problemen en conflicten door kinderen te stimuleren vooral zelf oplossingen te bedenken.
Op de speelgroep stimuleren wij de zelfredzaamheid van het kind. Zoals zelf je jas aantrekken, je beker goed vasthouden en je handen wassen. Maar ook door zelfstandig iets te bouwen, te knutselen en op te ruimen. In het begin is dat vooral uitleggen en voordoen. Daarna samen doen en zelf doen.
Om de motorische ontwikkeling te stimuleren krijgen de peuters de ruimte om zowel binnen als buiten bezig te zijn met bewegen. Indien mogelijk gaan we zo veel mogelijk met de kinderen naar buiten. We hebben een grote buitenspeelplaats met een glijbaan, een zandbak en veel rijdend materiaal zoals trekkers en fietsen.
Iedere peuter mag zijn zoals hij/zij is en het is goed zoals het is. Wij benaderen alles zoveel mogelijk van de positieve kant. Het geven van positieve bevestiging aan de peuter vinden wij belangrijk, immers van complimentjes krijgt de peuter zelfvertrouwen, ze groeien ervan en krijgen een positief zelfbeeld.
Zowel door individuele als groepsgerichte activiteiten wordt de taalontwikkeling gestimuleerd. De leidsters bieden een rijk taalaanbod en stimuleren zo de taalontwikkeling van de kinderen op de groep. Het is belangrijk dat alle interacties met kinderen voortdurend begeleid worden door taal.De kinderen leren taal door te communiceren met volwassenen en met andere kinderen.
Praten en uitleggen en daarbij vooral zorgen voor interactie met het kind is belangrijk, want op deze manier: ā Leren de kinderen taal begrijpen en zelf te gebruiken ā Leren de kinderen hun gevoelens, eigen wil en handelingen onder woorden te brengen ā Leren kinderen de wereld om zich heen te begrijpen ā Leren kinderen over samen leven en elkaar begrijpen
Het is belangrijk dat kinderen zich op hun gemak en āthuisā voelen op de peuterspeelgroep. Deze emotionele veiligheid is een basisvoorwaarde om te kunnen ontwikkelen. Als kinderen zich veilig voelen zullen zij op onderzoek uit durven gaan. Durven zij te experimenteren om nieuwe ervaringen op te doen waardoor zij zich spelenderwijs zullen ontwikkelen.
Kinderen die de speelgroep bezoeken krijgen naast een rijk aanbod aan speelse en leerzame activiteiten ook vanzelfsprekend te maken met de algemeen geldende waarden van onze samenleving. Wat mag of hoort wel en wat niet. En waarom niet. De ongeschreven gedragsregels worden aangeleerd en uitgedragen door de leidsters. Zij bekleden daarbij vanzelfsprekend een voorbeeldfunctie. De leidsters leren de kinderen om oog te hebben voor onderlinge verschillen en van elkaar te leren.